čtvrtek 5. prosince 2013

Pravda o Geronimovi

Životu velkého Apače Geronima se věnují desítky knih literatury faktu a beletrie. Laikům, ale mnohdy i odborníkům zvučných jmen, se tak může zdát ­ a mnozí jsou o tom i přesvědčeni, že o této slavně postavě amerických dějin víme už snad vše.Není však většího omylu! Geronimo! Není snad známějšího bojovníka za svobodu a sebeurčení severoamerických Indiánů než je tento apačský válečný nantan (náčelník) a šaman, a není většího symbolu nezkrotnosti, nepoddajnosti a oddanosti ideálům. V žádné encyklopedii, v žádné povšechné práci o Indiánech a indiánských válkách nechybí alespoň zmínka o Geronimovi. I v nejnovějších publikacích se ale dodnes uvádí chybné datum Geronimova narození a masakru, v němž údajně přišel o rodinu a matku. Dodnes není úplně jasné, přinejmenším většině z těch kdož o náčelníkovi píší, v jaké apačské skupině se Geronimo narodil a v jakých žil nebo se cítil být jejich příslušníkem v letech dospělosti.Dodnes se setkáváme s nesmyslnými a ničím nepodloženými tvrzeními, že poslední kapitulací Geronimovy tlupy skončily i ozbrojené konflikty s Apači nebo že skutečný apačský nantan posloužil Karlu Mayovi jako předloha a vzor pro jeho Vinnetoua. Méně častěji uváděné pochybnosti, zajímající spíše malý okruh badatelů a historiků, se týkají skutečného významu Geronimova odboje v dějinách válek s Apači a náčelníkovým postavením a oblíbeností mezi jeho vlastním lidem, čirikavskými Apači. Do světa kuriozit patří pak například patří polemika o modré barvě Geronimových očí, která se v roce 1999 'znovuobjevila' v podzimním čísle Burroughs Bulletinu, v souvislosti s kritickým rozborem román The War Chief od Edgara Rice Burroughse1875 ­ 1950; mimo jiné autor slavné série románů o Tarzanovi, v němž mimo jiné vystupuje i Geronimo. Vystupuje tu jako velekladný hrdina, neboť Burroughs sloužil v mládí jako příslušník 7. kavalerie v Arizoně a Apače dobře znal a obdivoval se jim. Všemi těmito letmo nahozenými tématy se budeme dále zabývat v následujících řádcích: právě v těchto dnech uplynulo 120 let od chvíle, kdy se Geronimo definitivně vydal na milost a nemilost americké armádě, sotvakdy se najde lepší příležitost k očištění jedné z legend amerického Jihozápadu od nánosů omylů, polopravd i vyložených fantazií a lží.

Kdy se narodil?

Sám Geronimo ve svém vlastním autorizovaném životopise, 'Geronimo, His Own Story', který na přelomu let 1905 a 1906 s pomocí synovce Ace Daklugieho nadiktoval školnímu inspektorovi S. M. Barrettovi, tvrdí, že se narodil v červnu 1829 v kaňonu No­doyohn ve východní Arizoně. Rezervační a vojenské záznamy upřesňují, těžko říci na jakém základě, datum narození na 16. června 1829. Přibližně v téže době se v encyklopediích (např. F. W. Hodge: Handbook of the American Indians ­ North of Mexico, Washington 1909  uvádělo, že apačský náčelník spatřil světlo světa v roce 1834 poblíž pevnosti Old Fort Tularosa v západním Novém Mexiku, možná i o něco jižněji nedaleko pramenů řeky Gily. Ačkoliv je rok 1834 nejméně pravděpodobný, dnes se dá říci, že i nemožný, můžeme se s ním jako vážně míněným údajem setkat ještě v knihách vydávaných v 50. letech 20. století a ojediněle i později. Tak jak pokračovalo poznání apačské historie, posouval se i rok Geronimova narození a to směrem dopředu. Konkrétní datum se už zřejmě nikdy nezjistí, ale největší současní znalci Apačů se shodují v tom, že se náčelník musel narodit někdy mezi lety 1820 až 1825, případně krátce po roce 1820.K této domněnce je vede několik 'nepřímých důkazů' nebo chcete­li spekulací. Uveďme si alespoň dvě. Geronimův dědeček Mahko, největší vůdce bedonkohejských Apačů v jejich dějinách, zemřel někdy mezi lety 1815 a 1820, a jeho vnuk se narodil několik let po jeho smrti, což potvrzuje nebo naznačuje více pramenů. Bylo apačským zvykem nesouložit s těhotnou a kojící manželkou, což u jednoho dítěte představovalo dobu asi tří let ­ kdyby se Geronimo oženil v roce 1846 nebo 1847, jak tvrdí ve své autobiografii, nemohl mít v březnu 1851, kdy ­ pokud se to vůbec stalo ­ došlo k masakru jeho rodiny, tři syny. Pokud by chtěl někdo namítnout, že se mu mohla narodit i dvojčata, není v silách žádného badatele to vyvrátit. Ale i pokud by se narodila, nejméně jedno z nich by dlouho nežilo. U Apačů a řady jiných indiánských kmenů se žena, porodivší dvojčata, na smrt vyděsila, neboť právě uvrhla na svůj lid zlé kouzlo. Jedno z narozených dětí bývalo brzy po porodu zabito, někdy i obě dvě a ve výjimečných případech, když šlo o opakovaný případ, i matka novorozeňat. Aby se vyhnula dalším komplikacím, zlikvidovala někdy, když to bylo možné a měla na to čas, rodička dvojčat jedno ze svých dětí sama a ukryla jeho tělíčko.



Apačský náčelník Geronimo, indiánským jménem Goyathlay nebo Gokhlayeh, Ten, který zívá, zkráceně Zíval, se narodil mezi léty 1820-25 na pomezí Arizony a Nového Mexika bedonkohejským rodičům, bojovníku Taklishimovi, Šedivému, a ženě, kterou známe jen pod španělským jménem Juana. Byl údajně čtvrtým dítětem z celkem osm sourozenců, čtyř chlapců a čtyř dívek. Většina z jeho bratrů a sester však byli spíše bratranci a sestřenice. Kromě Ish-ton byla jeho známou sestrou Nah-da-ste, kterou se stala jednou z manželek warmspringského náčelníka Nany (cca 1807-96). Na oplátku si Geronimo vzal Nanovu dceru Zi-yeh alias Kattie. Taklishim zemřel na nějakou vleklou chorobu v době, kdy byl Goyathlay ještě malý chlapec. Jeho žena Juana se pak už nikdy nevdala. První Geronimovou ženou byla Alopé, po její tragické smrti měl ještě nejméně osm manželek































Žádné komentáře :

Okomentovat