Třeba mít na paměti, že ačkoli etnolog při své práci navštíví různé kraje, není primárně cestovatelům a terénní výzkum není výlet. Do vybrané lokality,kterou je povětšinou nějaká indiánská vesnice s různou mírou izolace či otevřenosti k ostatnímu světu proto musí přijít připraven a to jak po stránce materiální tak i vědomostní a pochopitelně jazykové. I přesto, že takový výzkum nabízí opravdu nepřeberné množství všemožných témat náboženství, společenský systém, politika, materiální kultura, tradice versus modernita, zvyky, kultura jako taková. Je důležité si stanovit nosnou téma, které se budeme věnovat v první řadě. Samozřejmě, ne vždy je vše jednoduché, zvláště pokud etnolog přijde do té které vesnice poprvé, čili nikoho tam nezná a nikdo nezná jeho. Většinou bude působit podezřele a nevěrohodně, i proto by výzkum měl trvat několik měsíců. To je totiž již dostatečně dlouhá doba na to, aby si výzkumník získal důvěru Indiánů. V tomto případě pomáhá, pokud ho do neznámé vesnice přivede nějaký Mexičan, nejlepší Indián a ještě lépe obyvatel té vesnice. Ne vždy se to pochopitelně dá takto zařídit. Proto první dny a týdny zažívá etnolog navzdory svým znalostem a přípravě tzv. kulturní šok.Dostal se do cizího prostředí, ve kterém si musí zajistit bydlení, přičemž musí dbát na svůj rozpočet, a najít spolehlivých informátorů, kteří mu nejvíce řeknou k tématu, kterou přišel zkoumat. Zpočátku je to tedy vždy obtížné, zvláště pokud k tomu přičteme skutečnost, že každého bělocha v Mexiku a to nejen mezi Indiány považují za gringa tedy Američana, o Evropě mají mnozí jen mlhavou představu,což znamená, že má určitě spoustu dolarů , o které ho třeba připravit tím nemáme na mysli násilně, i když i to se stává. Spojení bělocha a bohatství je v myslích Mexičanů natolik zažité, že mezi tato dvě slova klidně lze dát rovnítko. Dá se nad tím pousmát, každý z nás však zná nekonečné latinskoamerické telenovely. V Mexiku jsou, celkem pochopitelně, populární a doporučuji každému, aby si podíval alespoň jednu část. Boháčů hrají zásadně bílí herci i když bělochů jsou v Mexiku možná tak 2% zatímco úkoly sluhů a obyčejných lidí se vždy utekli mestiço, tedy Morenos. Ne jednou jsem se setkal s tím, že mě považovali za gringa a tak se ke mně i chovali. Na druhé straně jsou však všichni Mexičané, včetně Indiánů, velmi společenští muy sociable, jak s oblibou říkají a po překonání prvotní nedůvěry velmi otevření , přátelští a pohostinní. Jde tedy o to překonat tuto nedůvěru, což trvá sice různě dlouho, když se to však podaří, tak se kolem etnologa vytvoří přátelské prostředí, ve kterém se může klidně věnovat své práci. Je důležité najít si mezi místními přátel ve stejném věku, kteří sice nebudou právě nejlepšími informátory, ale nepřímo se postarají o etnologové bezpečnost (vždy se najde někdo, kdo si chce do gringa rýpnout a přímo o to, aby mu byly otevřeny dveře jejich rodičů a prarodičů, kteří většinou bývají nejlepšími informátory. Je to sice bez patřičných znalostí poměrů v deddine těžké, ale je vždy k užitku, pokud si výzkumník najde ubytování u někoho, kdo je v obci oblíbený, má přirozenou autoritu a úctu ostatních.
Pokud to nevyjde na první pokus, je třeba se po čase přestěhovat jinam. Při hledání informátorů a následné práci s nimi nesmíme zapomínat na to, že my jsme pro ně stejně zajímaví jako oni pro nás a že i oni na nás budou dělat svůj výzkum .Budou se ptát na zemi, ze které pocházíme, jak se tam žije, co se tam pěstuje, proč nejíme kukuřičné placky (tortillas), zda jsme katolíci neboť drtivá většina Mexičanů je katolického vyznání jaká je naše rodina a pod. Nedoporučuje se lhát, protože to není jen neetické, ale také se může stát, že se člověk pak přeřekne. Na druhé straně není vždy třeba říci celou pravdu, protože některá témata (pokud se třeba týkají sexuálního života) jsou choulostivé a je třeba se k nim nepřímo dopracovat až časem. Jediný případ, při kterém se lhát doporučuje, je, pokud je výzkumníkům žena. Je dobré, pokud všude říká, že je vdaná a pokud přišla spolu s přítelem nebo kolegou, je lepší, pokud se oba vydávají za manžele. Na jedné straně to posílí její pozici a vážnost mezi Indiány a zabrání případným neslušným narážkám, na druhé straně to umožní lepší přístup k místním ženám. Zkoumat tzv.ženské tématu je pro muže prakticky nemožné, protože se nepatří, aby ženy s výjimkou těch starých navštěvoval cizí muž. Při své práci používá etnolog různé metody a techniky. K těm základním patří tzv.. zúčastněné pozorování, které se dá sice praktikovat během celého výzkumu, avšak zejména ze začátku je to jediná možnost, jak se něco dozvědět. Spočívá v tom, že výzkumník se podílí na běžném životě obce. Účastní se všech možných aktivit, čili chodí pracovat na pole, s domácími zvířaty na pastvu, účastní se slavností, participuje prostě na všem, k čemu ho pustí a co zvládne. Nejenže mu to pomůže vytvořit si přátelské pouta s místními lidmi, ale získá také informace o tom, jak to ve vesnici, jednoduše řečeno, funguje. Postupem času začne vést na zkoumanou téma neformální rozhovory, později rozhovory strukturované, případně interview a pomoci si může i dotazníkem sestaveným z různého počtu otázek. Ten se však v případě domorodých Mexičanů ne velmi osvědčuje, protože jejich způsob myšlení je jiný, odpovědět na otázku za otázkou jim nepříliš vyhovuje, nehledě na to, že mnohým (zejména starším) dělá problémy i samotné psaní. Proto otázky z dotazníku povětšinou slouží jako základ pro interview a oba typy rozhovorů. Získané informace výzkumník zaznamenává v různých podobách.Navzdory moderní době je stále nutné vést si deník, tomuto však dnes již napomáhá digitální elektronika v podobě diktafonu, fotoaparátu a videokamery. Náš běžný každodenní život tedy vypadá tak, že přes den získáváme materiál, který po večerech (pokud je na to vůbec čas) přepisujeme, analyzujeme, porovnáváme atd.. Finální práci s materiálem však samozřejmě uděláme až po návratu domů, jejím výsledkem jsou vědecké studie, monografie, popřípadě výstava či dokumentární film.
Žádné komentáře :
Okomentovat